graphic design | photography | webdesign

Charbonnages W

Eind 2011 bezocht ik deze locatie voor het eerst, maar omdat de batterij van mijn camera vroegtijdig leeg bleek te zijn, besloot ik in januari 2012 terug te keren. In 1924 werd hier de eerste steenkool gedolven. In 1949 werkten er maar liefst 6834 mijnwerkers en in 1968 werd de grootste hoeveelheid kolen naar boven gehaald: 1.490.700 ton. De gigantische motoren die in het generatorgebouw te vinden zijn, zorgden er voor dat de mijnwerkers tot op een diepte van 1208 meter gebracht konden worden. Helaas had deze mijn geen al te goede naam onder de bevolking. In 1929 kwamen 24 mijnwerkers en 3 reddingswerkers om het leven bij de grootste mijnramp van deze regio. De mijn werd in 1987 gesloten.
Het hoofdgebouw doet inmiddels dienst als Mijndepot, een uitbreiding van het Vlaams Mijnmuseum in Beringen, en zal in de zomer van 2012 het decor vormen van Manifesta, een reizende Europese Biënnale voor Hedendaagse Kunst.

Bekijk alle foto’s.

Leave a Reply

